We gaan niet echt aan de slag met tandpasta, maar we poetsen het nepgebit dat in de vertelhoek op de kast staat.
Elke dag zingen we ons poetslied (ondertussen kennen we al meer dan één poetslied!) en gaat er een kleuter aan de slag met de grote tandenborstel en het nepgebit.
Na het poetsen is het de beurt aan de 'klappertandjes', die klapperen en de kleuters rollebollen met hun vuisten zolang ze klapperen.
De kleuters vertellen over hun 'poetsgewoonten': hoe vaak ze poetsen, wanneer ze poetsen, hoe ze poetsen, hoe lang ze poetsen, met wat voor tandpasta ze poetsen, welke kleur hun tandenborstel heeft, of ze al naar de tandarts geweest zijn, ...
Dit taakje zet aan tot open communicatie over tandhygiene en dat vind ik belangrijk.
De kleuters voelen dat ze over van-alles-en-nog-wat bij hun juf terecht kunnen.
Poetslied 1
Heb je wel eens slechte tanden,
moet je bij de tandarts zijn.
Gaatjes boren gaatjes vullen,
dat gaat allemaal zonder pijn!
Poetslied 2
's Morgens voor ik eten ga,
moet ik gezicht en handen wassen.
Verse frisse kleren aan,
nu kan ik naar school toe gaan!
Schoon en fris (2x),
ja zo kan ik alles aan!
Schoon en fris (2x),
ja zo kan ik alles aan!
's Avonds voor ik slapen ga,
moet ik een flinke warme douche.
Tanden heel flink proper poetsen,
nu kan ik slapen gaan.
Schoon en fris (2x),
ja zo kan ik alles aan!
Schoon en fris (2x),
ja zo kan ik alles aan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten