Thema: "Monsters!"
De eerste week met als thema "Monsters!" zit erop.
Volgende week werken en spelen we verder rond dit thema.
We hebben een versje geleerd waar een monsterachtig loopspel bijhoort.
De kleuters vonden het heerlijk: elkaar opeten,
dat gaan we toch niet echt doen hé!?!
Dit is het versje:
'k
Steek mijn handen uit de mouwen,
van
mijn vingers maak ik klauwen.
Een
vreemd gebrul komt uit mijn mond,
en
ik maak een gekke sprong.
Niemand,
niemand mag het weten,
'k
ga mijn vriendjes nu opeten.
Njam
njam njam en pies poes pas,
'k
ben het monster van de klas!
We leerden ook een toffe monsterdans...
Als alle monsters
dansen,
dan doe ik vrolijk mee.
Ik
zwaai dan met mijn handen
en
buig van kop tot teen.
Buigen, strekken, springen,
zingen,
monsters doen vaak
gekke dingen.
Handen
zwaaien, rondjes draaien
en
dan zwemmen als de haaien.
Buigen, strekken met
zijn allen
en dat allemaal zonder
vallen.
Monsters
doen hun bekken open
en
dan ga ik heel snel lopen.
In de klas knutselden we monsters.
Uiteraard eerst ons eigen klasmonster: Koekiemonster!!!
We hebben de voorbije weken lege waterflessen verzameld
en daarmee gingen we aan de slag.
Wat we nodig hadden voor onze Koekiemonsters?
voor elke kleuter een lege waterfles
(waarvan ik de bovenkant verwijderd heb)
blauw zijdepapier,
behangerslijm,
zwart papier, scharen,
wit papier, priknaalden en prikmatjes
zwarte stickertjes (voor de ogen)
Wat we moesten doen?
scheuren en plakken: blauw zijdepapier in repels
prikken: ogen (wit papier)
knippen: mond (zwart papier)
Het handvat is een repel van een afdruk van de beschilderde bubbelfolie
We hebben ook andere monsters gemaakt,
met allerlei kleuren zoals in het verhaal dat juf Anke (onze zorgjuf) verteld heeft.
Wat we nodig hadden?
lege blikken (babyvoeding)
wit papier,
bubbelfolie
verf (allerlei kleuren)
dikke kwasten,
schorten,
wit papier,
priknaalden en prikmatjes,
plakband
Wat we moesten doen?
de bubbelfolie lag vastgeplakt (met plakband) op tafel,
de kleuters mochten de bubbelfolie schilderen met de kleuren van hun keuze,
er werden afdrukken van gemaakt op wit papier,
dit heb ik op de achterkant getekend,
zodat de kleuters wisten tot waar ze mochten knippen.
Daarna mochten ze de repels vouwen
en werden hun afdrukken aan het blik bevestigd (plakband)
voor de ogen: prikken en zwarte stickers plakken
Het handvat is een repel van een afdruk van de beschilderde bubbelfolie
We deden in de zaal een bewegingsspelletje aan de hand van een versje,
samen met onze klaspop Koekiemonster...
Bewegingsversje
Koekiemonster draait maar rond,
Koekiemonster tikt de grond.
Koekiemonster gaat omhoog,
Koekiemonster REGENBOOG!
Koekiemonster spreidt z'n benen,
Koekiemonster raakt z'n tenen.
Koekiemonster buigt z'n knie,
Koekiemonster telt tot 3.
1 2 3!
Er kwam ook een kalm monster op bezoek in de Koekieklas.
Hij is groen en enorm rustig,
hij praat traag en doet alles op 't gemakje.
We deden een kringspel met hem, en Koekiemonster speelde ook mee.
Als er één van de twee monsters op je hoofd zat, moest je heel snel de kring rondlopen
en proberen om ter eerst een monster te vangen om te knuffelen.
Dit is het liedje dat bij het spelletje hoort:
'k Heb 2 zotte monsters gevonden.
Wie zijn monsters kunnen dat wel zijn???
1, 2, 3, 4, 5,
mevrouw, meneer.
Hier zet ik de monsters neer!
We deden ook spelletjes
rond
vlug (Koekiemonster) en langzaam (het kalm monster)
En hieronder zie je de prentenboeken die aan bod gekomen zijn deze week
en waarrond we gewerkt hebben en volgende week ook nog gaan werken...
Dit verhaal heeft juf Anke verteld in de zorgklas...
Deze prentenboeken heb ik zelf verteld in onze Koekieklas...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten