dinsdag 10 november 2015

2015 - 2016 - thema - cowboys - koeien, stieren en kalfjes vangen op de speelplaats

Ik had het maandag in de klas aangekondigd: dinsdagnamiddag zouden we koeien, stieren en kalfjes gaan vangen op de speelplaats.

Mijn kleuterbende was heel enthousiast: ze vroegen aan hun vriendjes of ze ze samen gingen vangen, want zo'n koe, dat vang je niet zomaar op je eentje, en sommige kleuters dachten luidop dat de stieren wel eens gevaarlijk zouden kunnen zijn.
Ze wilden ook niet dat de koeien op de glijbaan zouden gaan, want dan zou de glijbaan zeker kapot gaan!
En een kalfje, dat moet je rustig en voorzichtig pakken, anders wordt hij bang.
Er werd druk nagedacht over hoe ze dat zouden aanpakken...


Ze waren er helemaal klaar voor... al vanaf half negen kreeg ik constant te horen "wij gaan echt koeien vangen na de boterhammen hé!"
Ze vonden het een spannend idee dat er dieren op de speelplaats zouden rondlopen en gingen tijdens de speeltijd al op zoek, maar de koeien waren nog niet aangekomen.

Maar dan... na de boterhammen was het zover: er was een koe!!! Juf Koe An!!!
Met een onesie van de Zeeman aan sleurde ik mijn kleuterbende mee in een stoer cowboyavontuur...

Ze moesten allerlei opdrachten doen:
- eerst moesten ze mij zoeken op de speelplaats en heel stilletjes bij mij komen zitten totdat alle kleuters me gevonden hadden, ik riep af en toe "meuh" zodat ze ook op hun gehoor konden afgaan.
Ik heb me telkens op een moeilijkere verstopplaats schuilgehouden: in het huisje, achter de poort, achter een muurtje, ... maar ze hebben me elke keer allemaal gevonden

- daarna verstopte ik een kalf-knuffel, en moesten ze die gaan zoeken en erbij gaan zitten totdat iedereen de knuffel gevonden had. Ook met de knuffel hebben we verschillende verstopplaatsen uitgetest: de kleuter die het kalfje eerst gevonden had, mocht het samen met de juf gaan verstoppen

- de jongens (cowboys) moesten de meisjes (koeien) vangen en opsluiten in de stal, maar soms ging de staldeur open en ontsnapten de koeien!!!

- de meisjes (cowgirls) moesten de jongens (stieren) vangen en opsluiten in de stal, maar soms ging de staldeur open en ontsnapten de stieren!!!

- de klas werd in twee verdeeld, ieder had een eigen vriendje: de ene helft van de klas ging zich verstoppen, de andere helft moest zijn vriendje gaan zoeken, en omgekeerd.

-...

Gelukkig kreeg ik bij deze dramatische groepsspelletjes begeleiding van juf Kim.
Samen hebben we alles in goede banen geleid.
Juf Kim heeft ook de foto's op de speelplaats getrokken, waarvoor dank!










                                                                         Gevonden!!!

 
En we spelen het nog een keer, en nog een keer en nog een keer!!!
 





 
Ogen toe, juf koe An gaat zich verstoppen...
 


 
En de koeien-zoektocht kan weer beginnen...
 


 
Gevonden!!!!
 







 
Oscar had het kalfje als eerste gevonden dus hij mag het nu ook gaan verstoppen, maar eerst: andere kleuters - ogen toe!







 
Lena was eerst, en nu mag zij het kalfje gaan verstoppen...


 
Het kalfje zat in een speelhuis verstopt!!!





Mijn kleuterbende heeft zich helemaal gegeven, voor de volle 100 procent, en nu zijn ze uitgeteld...
Nog even poseren met het kalfje en dan naar huis om uit te rusten...































Geen opmerkingen:

Een reactie posten