zaterdag 21 mei 2016

2015 - 2016 - mei - Thema:"De bouwvakker"

Een hele week hebben we in de Koekieklas en bij juf Katrien (onze zorgjuf) geleerd hoe we huizen, torens, en andere dingen moeten bouwen.

Met een stappenplan, naar een voorbeeldfoto / prent / tekening of samen met enkele vriendjes hebben we ons kunnen uitleven met houten blokken, Duplo, Lego en de grote XL-Lego-blokken in het zaaltje naast onze klas.

Het boek van Liesbet Slegers heeft ons duidelijk gemaakt wat er allemaal bij komt kijken als je een huis wilt bouwen.
Ook bij de andere beroepenthema's hebben we deze boeken gebruikt: dokter, dierenarts, politie, brandweer... en volgende week is het aan "de juf".




 

 
 


 
 
 
 
We leerden een liedje:
 
Ik word later huizenbouwer.
Netjes leg ik steen op steen.
Ik bouw huizen met een puntdak
en een tuintje eromheen.
 
Bovenop maak ik de schoorsteen
en beneden komt de straat.
Ik word later huizenbouwer,
ik weet nu al hoe dat gaat.
 
 
 
Dit eenvoudig prentenboek hebben we gebruikt om de verschillende stappen bij het bouwen van een huis te kunnen volgen, en ook om de vormen die we overal in het boek zien te herkennen.

Bij juf Katrien( onze zorgjuf) hebben de kleuters met Lego gespeeld.
Ze bouwden naar een voorbeeld: hun bouwwerk moest hetzelfde worden als op de foto van juf Katrien.
Er waren moeilijke opdrachten bij, zoals muren met verschillende kleuren, of een muur met een raam, maar de kleuters vonden het een hele uitdaging.
Ze werkten heel geconcentreerd aan hun opdrachten.




Hier moesten ze rollen met de dobbelsteen, de stippen tellen, en evenveel blokken aan hun toren toevoegen... wie heeft de hoogste toren???







Rollen met de dobbelsteen en tel de blokken maar!!!









Samen hele hoge Duplotorens bouwen is plezant!!!


 
Bouwen naar een voorbeeldfoto...



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten